مشق شب
تعيين تكليف حلقه ي اتصال وانتقال آموخته هاي كلاس ومدرسه بافضاي خارج ودرعرصه ي زندگي است .تكاليفي كه درمدرسه به عهده دانش آموزان گذاشته مي شودچنانچه درفرايندمطلوبي شكل گرفته باشدمي توانددرفرايندياددهي – يادگيري ازجايگاه ويژه اي برخوردارگردد . درغيراين صورت جزاتلاف وقت وهزينه واحتمالاً اثرات سوء تربيتي ثمرديگري نخواهدداشت .
تكاليف دانش آموزي رامي توان درچهاردسته طبقه بندي كردكه هريك اهداف خاص خودرا دارند .
الف- تكاليف تمريني كه اهداف آن عبارتنداز:
1-تقويت مهارت هاوافزايش سرعت عمل درانجام كاري .
2-تثبيت مطالب آموخته شده درذهن .
3-افزايش سرعت عمل دريادآوري مطالب وتقويت حضورذهن وقدرت تجسم دانش آموز.
4-ايجادسهولت وشرايط مناسب تربراي ارتباط بين آموخته هاي جديدباپيش دانسته هاي دانش آموز كه منجربه درك بيشترمطالب درسي مي گردد .
ب- تكاليف آمادگي وآماده سازي كه مهم ترين اهداف آن عبارتنداز:
1-آماده نمودن ذهن دانش آموزان براي يادگيري مطالب درسي جديد .
2-تحريك دانش آموزان براي مباحثه دركلاس پيرامون درس جديدوطرح سوالات ارزشمندومفيد .
ج- تكاليف امتدادي و بسطي كه برخي ازاهداف آن عبارتنداز:
1-افزايش اطلاعات ومعلومات عمومي دانش آموزان پيرامون موضوعات درسي .
2-تشويق وتقويت مهارت هاوآگاهي هاي دانش آموزان درانجام فعاليت هاي تحقيقي ومطالعاتي .
د-تكاليف خلاقيتي كه مهم ترين اهداف آن عبارتنداز:
1-پرورش قدرت تخيل وتفكردانش آموزان درخلق وابداع آثار(هنري،فني،صنعتي،...)باتوجه به علايق و استعدادهايشان .
2-تقويت حس خودباوري،خودشناسي واعتمادبه نفس دردانش آموز .
بايددرنظرداشت كه هريك ازانواع فوق صرفاّ مناسب بادسته اي ازدانش آموزان است،بنابراين معلمان ومديران مدارس بايدتوجه داشته باشندكه ارائه ي هرگونه تكليف به دانش آموزان مي بايدمتناسب باتوانمندي هاي فردي آنان باشد.درغيراين صورت عملاّ تكاليف واگذارشده به دانش آموزتوسط فردديگري(به ويژه والدين)انجام خواهدشدكه فاقد هرگونه ارزش آموزشي وتربيتي است.