ریاضی شیرین می شود .....



در چند سال گذشته روشي در ميان آموزگاران و به توصيه پژوهشكده تعليم و تربيت آموزش و پرورش رايج شده است كه از آن با نام «تحقيق در عمل» نام مي‌برند.
بر اساس اين روش، كه نوع خاصي از پژوهش ميداني به شيوه مطالعه موردي است، معلمان، با مشاهده يك مشكل، طي مراحل سامان يافته، به بررسي مشكل و سعي در ارائه راه‌حلي براي آن برمي‌آيند. .گزارش خلاصه شده‌اي از نمونه‌اي از يك تحقيق در عمل به اجرا درآمده است، در ادامه مي‌آوريم.


سرآغاز


سالها بود كه در اين انديشه بودم كه اساسي‌ترين كار در آموزش و پرورش، ياددهي درس رياضي به صورت مفهوم يابي و اشراف داشتن فرزندان اين مرز و بوم در امر يادگيري و استفاده صحيح از آموخته‌ها در زندگي روزمره است، در نتيجه ضعف آموزگار و دانش‌آموز در اين عرصه، نقش بسيار مهمي را ايفا مي‌كند.
وقتي كه حس كردم شاگردانم در درس رياضي و خواندن عددهاي چهار رقمي اشكال دارند و به خوبي نمي‌توانند آنها را بخوانند و بنويسند، به فكر راهبردهايي افتادم كه عددهاي چهار رقمي را با استفاده از بازي و ساختن يك وسيله كمك آموزشي جديد تدريس كنم تا بتوانم قدمي هر چند كوچك در راه رساندن ايده و افكارم داشته باشم.

 


بيان مسئله


وقتي در كلاس رياضي احساس كردم شاگردانم ضعفي در اين درس دارند، با مطالعه منابع و گفت‌وگو با همكاران هم‌پايه، بر آن شدم كه وسيله كمك‌ آموزشي جديدي را درست كنم تا به كمك آن بتوانم هم‌ با بچه‌ها بازي كنم و هم رياضي(عددهاي چهار رقمي) را آموزش بدهم.
با همكار گرامي خودم 

 نيز چندين بار تماس برقرار كردم تا بتوانم اين مشكل را تا حدودي از ميان بردارم. با خود انديشيدم كه بايد بتوانم ذهن و فكر دانش‌آموز را آن طور كه دلم مي‌خواهد، آماده گرفتن مطالب كنم. لذا مشكلات را چنين يافتم:
* همراه ساختن آموزش با بازي و ايجاد تنوع در يادگيري .
* جا گرفتن همه رقم‌ها در ستون مربوط به خود .
* تكرار و تمرين‌ در ساعت‌هاي اضافي در كلاس.


راه‌ حل‌هاي پيشنهادي


با كاربرد وسايل كمك‌آموزشي و عيني بودن تدريس رياضي، يادگيري دانش‌آموزان تسهيل مي‌شود. بدين ترتيب پيشنهاد مي‌شود: با ايجاد تنوع در تدريس و استفاده از انرژي سرشار خود دانش‌آموز، مشكل را برطرف كرد.


ابزار اندازه‌گيري


* درست كردن وسايل كمك آموزشي.
* مشخص كردن جايگاه همه رقم‌ها در ستون مربوط به خود.
* آوردن يك كيسه كه داخل آن مقداري نخود و لوبيا وجود دارد.


شيوه اجرا


دانش‌آموزان چون در پايه دوم با عددهاي سه رقمي آشنا شده‌اند و امسال مي‌خواهند عددهاي چهار رقمي و بالاتر را ياد بگيرند، با آوردن وسايل كمك آموزشي
سر كلاس از بچه‌ها مي‌خواهيم همه آنها نيز مانند نمونه در منزل درست كنند و به مدرسه بياورند. پس از آماده شدن اين وسايل كمك‌آموزشي، سر كلاس از بچه‌ها مي‌خواهيم مقدار كمي از اين نخودها را روي كارت بريزند و سپس هر كدام را اول جدا جدا بخوانند و سپس با هم بخوانند. در ميان بچه‌ها شور و شعف خاصي ايجاد مي‌شود و چون بچه‌ها با هم مشورت مي‌كنند، در آنها ايجاد انگيزه مي‌شود و بعد از خواندن، آن را در دفتر خود يادداشت مي‌كنند. بدين ترتيب آنها مي‌توانند با تمرين و تكرار و بازي اين عددها را به خوبي بخوانند. در ضمن يادآوري مي‌شود كه مرتبه هر كدام از اعداد را نيز بچه‌ها به خوبي ياد مي‌گيرند.


نتيجه‌گيري


سالي كه گذشت اين شيوه يادگيري را به اجرا گذاشتم و فكر مي‌كنم كه بازدهي خوبي هم برجاي گذاشته باشد. ان‌شاءا... بتوانيم در سال‌هاي بعد نيز اين كار را ادامه بدهم.


ارزيابي


در سال جديد نيز اين شيوه را با كمي تنوع دنبال خواهم كرد و از دوستان هم پايه خود نيز كه همگي استاد من هستند، مي‌خواهم كه در تدريس خود ضمن ايجاد تنوع، وسايل جديد آموزشي هم همراه داشته باشند تا بتوانيم ان‌شاءا... بهره خوبي از كلاس ببريم و از خود خاطره خوشي در ميان بچه‌ها باقي بگذاريم