مقاله :: ویژگی های کودک در دوره ی ابتدایی
در دوره ی ابتدایی ویژگی های کودک
اگرقرار است که بــــــــرنامه های ما در مدارس موثر وکاری باشد .آموزگار باید از تحقیقات علمی که در مــورد کودک شده باشد مطلع وآنها را به کاربرد.
آگاهی یافتن معلم از ویژگی های جسمی ،شناختی وعاطفیخود از مهم ترین وظایف او به شمار می آید،زیرااگر ما شناخت کافی از شاگردان خود کسب نکنیم به هیچ وجه نخواهیم توانست راهبردهای مناسبی رااجرای فرایـــــــند یاددهی –یادگیری در کلاس درس انتخاب نماییم وبدون این شناخت در کــــارمعلمی موفقیت چندانی کسب نخواهیم کرد.
با آگاهی ودرک آنچه علم روان شناسی درباره ی کودک می گوید تعلیم وتعلم در کلاس بصورت یک تـجربه ی با ارزش ومفید برای آموزگاروکودکان درخواهدآورد.هنگام شرکت دربـــــــــرنامه آموزشی آموزگاربایدخصلت های
ویژه کوکان که بصورت خلاصه آمده را مد نظر داشته باشد.
1-خود محوری یا خود مداری
کودکان خود محورند .هر چیز تا آنجاکه به خودشان مربوط می شود برایشان مهم است .این خود محوری طبیعی است زیرا هنوزکودکان خودرادردنیای عجیب وشگفت انگیزی می بینند سرشارازپدیدهایی که بـــــطور دائم روی آنها اثرمی گذارد.آنها سعی دارند در پرتونـــــــــــحوه ی تاثیراین پدیده ها بر روی خود آنهارا توجیه کنند.از آنچه آموخته اند در راه هدف مشخصی استفاده می کنند که این هدف درسازگاری بیشتربا محیطی است که درآن زندگی می کنند.
2-توصیف دائم محیط
کودکان بطور دائم درحال تبیین محیط پیرامون خودمی باشند. آنها به وسیله ی انواع مختلفی از پدیده های طبیعی متاثرمی شوند ومرتبا سعی درتبیین این پدیده ها دارند . این تبیین اغلب کامل نیست ویاحتی غلط می باشند.
بااین کارکودکان به وضوح نشان می دهندکه قوای حسی خود رابه کارمی گیرندتابه فرضــــــــــــــه برسند وسعی می کنند روشها ووسایلی برای تعیین درستی یا نا درستی این فرضیه ها بیابند.در چنین شرایطی آموزگار باید به خاطرداشته باشدکه توجیـــــــــــــــــه کودکان بارسیدن به سن رشدتغییرخواهد کردوبه تدریج که قوه ی درک آنها رشدمی کندومی توانندانتزاعی ترفکرکنندهر چه بیشتربه تجدیدنظرواصلاح توجیهات خودمی پردازند.
3-حس کنجکاوی
کودکان کنجکاو هستند.دنیای کودکان دنیایی است پراز شگفتی وهیجان.انها بطورطبیعی درهریک از رشته های علوم کنجکاو می باشند.کنجکاوی آنهابسته به این که چه چیز نظرشان راجلب کندتغییر می کند.توجه آنها راجلب می کندعلت این رویدادهااست تا اجسامی که این اعمال بر آنها انجام پذیرفته است. به هر حال هنـــــــگامی که با پدیده های ظاهرا افسانه ای وخیالی روبرو می شوندحس کنـــــــــجکاویشان به اوج می رسد.برنامه ی درسی در مواقع مناسب از این حس کنجکاوی برای آغاز فراگیری موثرومفیددرکلاس استفاده می کند.
4-شوق اکتشاف
کودکان جستجو گرند.آنهاعاشق اکشتاف هستند. اگرچیزی برای بازی به آنها بدهند همواره سعی می کنند آن را از هم باز کنند ودوباره سر هم کنند.آنها می خواهندهمه چیز رالمس وحس کنند .هنگامی که پسر بچه ای خواهش می کند که وسیله ی ببیندپسر بچه دیگری را ببیند او در حقیقت می خواهد آن را لمس وحس کند.همین رفتار تا دوران بلوغ نیزادامه دارد.
کودکان همیشه دراین فکر می باشند«چه خواهد شد اگر ...» وبرای پیدا کردن جواب ایده هایی حدس بزنند.کلمات(چیست،چرا وچگونه)از واژه های بسیار متداول آنها می باشند.هنگام تحقیق اگر آزمایش های آنها عینی ودست اول باشد بهتر کارمی کنندوبهتریاد می گیرند بنابر این آموزگاران می با یست انواع مختلف وسایل کمک آموزشی وآزمایشات مختلف راکه شامل فعالیت های فراگیری عملی می شوند تدارک بینند.
5- تـحّـرک
کودکان بسیار پرتحرک می باشند. آنها برای مدت زمان طولانی نمی توانند آرام بنشینند.آنها بیشتر دوست دارند عمل کننده باشند تا شنونده وحتی موقع گوش دادن با بیقراری بدن خود را حرکت میدهنداین تحرک وبــــیقراری بیشترمخصوص پسرها می باشد .مشکل آرام و ساکت نشستن برای هر مدت،بر میزان دقت وتوجه کودکان تاثیر مستقیم دارد. ازاین رودربرنامه ی درسی بایدفعالیت های زیادی را تدارک ببینند بــــــــطوری که کودکان فرصت داشته باشنددراطراف حرکت کنند وکارهایی را انجام دهند.
6- سماجت
کودکان از خود سماجت نشان می دهند.آنها دوست دارند به هدف هایشان برسند و معمولاُ روی مسائلی که بـــه نظرشان مهم جلوه کندوقت و انرژی فراوان می گذارند.باحل مسئله ،احساس خشنودی کرده ویک حس انــــجام کار به آنها دست می دهد.آموزگارمی تواند از خصلت سمــــاجت واشتیاق کودکان برای رسیدن به هدف ،استفاده کند وبا طرح مسائلی درجهت آموختن دروس مختلف به آنان قدم بردارد،مسائلی بر مبنای رویدادهای واقعی ونه فقط پرسش هایی که ظاهرمسا له به خود گرفته اند.
7-اجتماعی بودن
کودکان اجتماعی اند.آنها دوست دارندکه بین همسنّ وسال های خودشان باشندوازطرف آنهامورد پذیرش قرار بگیرند.کودکان درصورت داشتن موقعیت مناسب ،تشویق وراهنمایی به موقع ودرست،بسیارخوب بادیگرکار میکنندوتمام مراحل یک کار دسته جمعی را رعایت می نمایند. برنامه های درسی مناسب می بایستی به این امر توجه داشته باشدودر فرایند یاددهی -یادگیری دانش آموزان بصورت دسته جمعی وگروهی کار کنند.